Op naar nieuwe hoogtepunten

2 oktober 2017

Door Aart Jan Verdoold, CEO Green Real Estate

Van april tot en met augustus dit jaar heb ik genoten van een zogenaamde sabbatical. Uiteraard had ik dat vooraf goed voorbereid, duidelijk geregisseerd en gecommuniceerd. Met een gezonde verhouding tussen aan mezelf werken, even wat anders doen, van buiten naar binnen kijken en het hoofd leegmaken. Wat ik zoal deed? Ik ging op stap met inspirerende ondernemers, bezocht vijftien interessante bedrijven, werkte op een boerderij, maakte een inspiratiereis (alleen!) naar IJsland, fietste en zwom vele kilometers, ging op vakantie met het gezin én volgde elke week een leiderschapstraining.

Een hoogtepunt in mijn carrière
Het was een absoluut hoogtepunt in mijn carrière. Een periode van reset, relax, reflex en reload. Wat misschien wel het mooiste was: na deze re’s kwamen de zin, de drive en de wil om weer aan de slag te gaan weer opborrelen. Op naar nieuwe hoogtepunten met het GREEN-team!

Mooie plannen vol hoogtepunten
De komende periode zullen we de portefeuille verder optimaliseren en ons rendement verbeteren. Inhoudelijk betekent dit dat we onder meer onze ontwikkelingsportefeuille willen afbouwen en de leegstand willen oplossen. We bereiken duurzame impact door het uit-ontwikkelen van diverse locaties en gebieden. En dan nog een duurzaam hoogtepunt: we maken binnenkort bekend dat GREEN haar vastgoed gaat verduurzamen. Een oppervlakte van 100.000 m2! Daarover later meer.

Stoppen doe je pas op je hoogtepunt
Het is fijn om weer terug te zijn. Van stoppen is absoluut geen sprake. Dat doe je tenslotte op je hoogtepunt. Recentelijk hebben we daar twee voorbeelden van gezien. Allereerst natuurlijk Dirk Kuyt. Het is deze sympathieke Katwijker gegund om in de kampioenswedstrijd het goede voorbeeld te geven door drie doelpunten te maken. Een tweede voorbeeld is een man binnen het familieconcern Verenigde Onderneming Zeeman (V.O.Zee). Zijn naam? Bart Karis, CEO van Zeeman Groep. Eind dit jaar zal hij na tien jaar het schip verlaten. En op wat voor moment. Zeeman heeft haar merkidentiteit enorm versterkt met een frisse en eigentijdse inrichting van de winkels. Dit wordt ondersteund door geweldige reclamecampagnes. Ook hebben we het servicekantoor en distributiecentrum geheel gerenoveerd en verduurzaamd. En last but not least: de start van een groeistrategie richting onder meer Oostenrijk en Spanje en naar een breder publiek in de bestaande winkels. En dit alles met een opmerkelijke eenvoud. Aan de nieuwe CEO Erik-Jan Mares de uitdaging om deze hoogtepunten hoog te houden tot nieuwe hoogtepunten.

Mijn oude overtuiging dat het niet beter kon, is aan diggelen geslagen. Want het kán beter! Het hoogtepunt is nog lang niet bereikt.